fredag, juni 20, 2008

Tillbaka i jobbet

Så var semestern slut för den här året och jag är tillbaka i jobbet. Jepp fyra veckor semester och så börjar jag jobba kväll(fram tills måndag kväll) på midsommarafton. Semestern var väldigt givande, nu behöver vi inte(läs jag) tapetsera om två rum utan bara ett ;-). Vi spenderade sista veckan med att köra husbil Finland runt. Förra helgen spenderades i östra Finland och den här veckan i Helsingfors. En intressant notering är ryska verkar vara ett lika vanligt språk i dom sydöstra delarna av vårt land som svenska är i västra delen.

2 kommentarer:

  1. Jasså ryska? Intressant. Jag skulle vilja lära mig ryska. Det vore coolt. Var det inte så att man lärde sig ryska förut i Finland?

    SvaraRadera
  2. Ryska lärde man sig förut jo men tror de var så långt tillbaka som före 1917 dvs den ryska tiden. Det finns iofs som tillvalsämne i högstadiet men dom som väljer extra språkstudier som tillvalsämne väljer oftast tyska eller franska. Jag har för mig men jag är inte säker på att man i de östra delarna kan börja studera ryska redan i lågstadiet just pga ryska är såpass vanligt i den delen av landet. Människor som arbetar inom serviceyrken där har klara fördelar med att kunna ryska.

    SvaraRadera