tisdag, december 15, 2009

Att leva med missbrukare...

Jag har aldrig levt med nån eller är det själv eller känner nån i min bekantskapkrets som har varit missbrukare. Med missbrukare menar jag att nån är beroende av någonting som dom inte kan sluta med och att det har negativa konsekvenser för ens liv och och andras. Om de sen är öl, stryktipset eller World of Warcraft är irrelevant.

Vad jag däremot har märkt är att människor som levt med nån som haft nån form av missbruk oftast blir rabiata när dom ser nån som använder det medlet som deras närstående missbrukat på ett ansvarsfullt sätt. Jag ska ge två exempel. En människa som levt med en alkoholist har oftast lite svårt att delta i en middag där nån tar ETT glas vin eller EN öl till maten. Det andra exemplet är nån som varit kompis med nån som spelat WoW 24/7 och dumpat sitt sociala liv pga WoW. Den människan kan ha lite svårt för människor som spelar WoW nån timme nu som då.

Jag inser att det är en av de negativa konsekvenser som kan spåras tillbaka till missbrukaren ifråga men nån gång måste de som drabbats sluta leva med den konsekvenserna och inse att de flesta människor kan dricka en öl på lördagsvällen till middagen och låta det bero med den. Om man använder det exemplet vill säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar