fredag, maj 05, 2017

Det är egentligen rätt kul att blogga...


...säger han som lider av konstant bloggleda och bryr sig alltför mycket om vad folk tycker om hans texter. Men ja bara man kommer till skott och får det satt i ett fungerande system(att skriva vettiga saker regelbundet) är det inte så svårt.
Men nu ska jag sluta gnälla över min bloggleda, har en känsla av att jag har skrivit om det i var och vartannat blogginlägg det här årtiondet. Utan jag ska istället komma med ett  bloggtips. Man kan ju alltid piffa upp sitt blogginlägg med lite bilder och en del av oss som bloggar har inte fotografering som ett våra största intressen och att "sno" bilder från nätet som nån annan äger rättigheterna till kan bli dyrt om ägaren hittar bilden på din blogg. Men det finns ju en del bilder som inte är "copyrightade". Problemet brukar vara att finna dessa. I mitt fall beror det säkert på att jag väldigt sällan lägger in bilder i mina inlägg så det blir att googla varje gång jag ska lägga in en bild, dvs en gång vartannat år.
Men nu hittade jag faktiskt ett ställe på på nätet som heter Pixabay. Dom har närmare en miljon bilder. Du kan använda bilderna till vad som helst. Vill du skapa en kommersiell sida där du säljer din mormors handvirkade bordsdukar kan du använda bilderna från Pixabay  hur du vill på din sida för att säja bordsdukarna.
Den fungerar som så att man kan registrera sig som användare och ladda upp sina egna bilder. Iom det förlorar fotografen rättigheterna till sina bilder och dom blir så att säga allmän egendom, fritt för var och en att använda. Bra för oss som vill ha snygga bilder på våra bloggar, kanske lite mindre bra för fotografer som tjäna pengar på sin fotografering. På så sätt att när det finns folk som delar ut sina verk gratis och avsäger sig rättigheterna så är man inte like villig att betala för en professionell fotografs verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar