fredag, april 18, 2008

Vi experter, vi kan!!!

Vi köpte ju ett hus i höstas och jag har haft lite problem med värmepannan och de hade förra ägaren också. Eller som han beskrev det när vi flyttade in: "Det tog länge innan jag fick ställt in shunten på pannan så de kom nån värme överhuvudtaget men den ska va högst på två(på en skala på 10), eftersom de kommer in för mycket vatten från batterisystemet och de kyler ner pannan och därför kommer de ingen värme om man har den på högre än två". En liten varningsklocka ringde svagt men tänkte att okej jag ställer den på två och de har funkat relativt bra över vintern, ibland har de varit lite kallt men ingen panik. Dom har ju bott där sen -98 så dom borde veta.

Men nu när våren är här så var de dags att börja ställa ner värmesystemet och jag började konstatera lite saker. Tex hur kan en panna vars shunt är ställd på två köra ut för mycket värme i batterisystemet på våren eller överhuvudtaget ge nån värme på vintern. Sen är en panna menad att värma vatten, den borde inte kunna kyla det. Till sist efter lite testande gick de upp ett ljus. En shunt fungerar båda vägarna och dom som har installerat pannan har helt enkelt lagt skivan med graderingarna 1-10 fel väg. Så shunten har nog varit nästan helt öppen hela vintern men den har inte varit på läge 2 utan egentligen läge 8. Så förra ägaren hade lärt sig hur man reglerar värmen på batterivattnet men inte förstått varför.

Till saken hör att förra ägaren är en chaufför som kör oljebil och har troligen gjort de i minst 15 år. Jag har arbetat på ett fjärrvärmekraftverk i 5 år. Jag är drifttekniker med kraftverksoperatör- och undermaskinmästarutbildning i bakfickan. Jag vet troligen mer om förbränningsteknik, pannor och värmereglering än de flesta av er som läser det här någonsin kommer att ha den blekaste aning om. Och det tog mig ett halvår innan jag fattade vad de var för fel på vår värmepanna hemma och en såpass enkel sak. Vi experter, vi kan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar