torsdag, januari 15, 2015

Borde jag nischa mina bloggar?

Borde jag nischa mina bloggar som det heter så fint på västra sidan Bottenviken eller ändra inriktning som en finlandssvensk hellre skulle säga. Sanningen är att min ide att skriva tre bloggar på tre olika språk innehållande vardagsbetraktelser tappade gnistan nån gång i slutet av förra decenniet främst pga tidsbrist. Men jag har några intressen i livet förutom familjen. Det första är World of Warcraft. Jag har hållit på i säkert 10 år med några pauser. Inte speciellt aktivt heller men nåt ska man göra på fritiden. Det andra som kommit till på senare tid är träningen. Det är verkligen inte nåt jag sysslat med dom första 30-nånting åren av mitt liv men bättre sen än aldrig. Så med mina intressen och bloggar hade jag tänkt följande:

Suomenruotsalaisia ajatuksia är min blogg på finska. Jag tänkte att den skulle fortsätta som den är. Jag bor i Finland och behöver förbättra min finska. Jag är finlandssvensk och uppväxt i Närpes. Målet med finskaundervisningen där var närmast att lära sig såpass mycket att man inte blev underkänd. Få talade finska i staden. Sen dess har det gått lite bättre. Numera jobbar jag med ett jobb där kravet är tvåspråkighet. Så för att bredda mitt ordförråd så tänkte jag fortsätta skriva om lite allt möjligt, vardagsbetraktelser, självbetraktelser, politik, dagbok osv. Fortsätta som förr i princip fast mycket mera. Att tex skriva om enbart träning eller World of Warcraft i den bloggen skulle inte funka så bra eftersom det inte skulle bredda mitt ordförråd  utanför dessa områden.

Ur ett finlandssvenskt perspektiv är den här bloggen, där bloggspråket är svenska ifall nån missat det. I den hade jag tänkt skriva om träning. Eftersom det är en relativt ny hobby är jag fortfarande ivrig och vill lära mig saker, dela med mig av mina erfarenheter och utbyta tankar och funderingar med andra intresserade. Tack vare det så vill jag kunna uttrycka mig så fritt som möjligt som man bara kan göra på sitt eget modersmål. Sen är frågan, borde jag ändra namnet på bloggen, utseende, länkar? Alla mina gamla inlägg finns ju kvar som faller inom ramen vardagsbetraktelser. Ett bra namn vore: "Ur ett träningsperspektiv". Övriga förändringar kommer troligtvis långsamt. Det är ett projekt som aldrig blir färdigt, varken bloggen eller träningen.

Daily life in Finland är min blogg på engelska. Den mest aktiva av mina bloggar och den äldsta. Den har fortfarande några läsare trots att det ibland går månader mellan mina inlägg. Den handlar mest om vardagsbetraktelser och jag kan även konstatera när jag läser mina inlägg från den tiden jag skrev i den varje dag, min engelska var mycket bättre då. Så lite för övningens skull också håller jag igång den. Så min engelska hålls kvar på den nivå den är. Så i den hade jag tänkt skriva om World of Warcraft. Mycket av termerna där så passar sig inte så bra i översättning till varken finska eller svenska. Jag har länge funderat på att skriva en men nu har det blivit av eller är på g, det är inte gjort ännu. Samma funderingar där dom den andra bloggen, borde jag ändra namnet på bloggen, utseende, länkar? Ett bra namn vore: Daily life in World of Warcraft. Sen gäller också där samma sak som förra bloggen: övriga förändringar kommer troligtvis långsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar