tisdag, juli 28, 2009

Vad är klockan?

Börjar med ett skämt på finska som Åboborna bör hoppa över:

Mitä turkulainen vastaa kun häneltä kysyy kelloa?
- Ai nyt vai?

Hmm jag är inte helt säker på skämtets funktion i den här dagboken men jag tänkte skriva om klockan så se det som ett plumpt försök att lätta upp stämningen ;-). Men i alla fall finns det en klassisk fråga att vad skulle tu ta med om du reser till en öde ö och bara får ta med en sak och mitt svar är solklart nämligen klockan.

Detta lilla objekt som berättar tiden är absolut nödvändigt i mitt liv. De ger en struktur och ordning på livet som jag gillar. Är jag klockans slav, kanske. Jag har alltid en klockradio med lysande display bredvid sängen och sover jag borta så brukar hotellrum oftast ha en videoapparat med klocka, annars är de liten ficklampa som gäller. För vaknar jag mitt i natten och inte vet vad klockan är kan jag inte somna igen för det faktum att jag inte vet om de är 5 timmar eller 5 minuter tills jag ska stiga uypp stör mig till sån grad att jag inte kan somna om på nytt.

Är ibland lite av en tidsoptimist men har oftast stenkoll på hur lång tid olika saker tar. Har kört från Tammerfors till kvällskiftet för att stövla in 1 efter 3. Samma sak från Säkylä men då var klockan ännu 5 före 3. Kvällsskiftet börjar 3. Jag har klocka på vägen i nästan alla rum, skulle ha ännu fler om de passade in rent stilmässigt överallt men de gör de inte enligt sambon. Så de nuvarande grejen är små klockor av väckarklocksmodell som man kan lägga var som helst, som inte syns och lätt kan plockas undan. Tex på listen ovanför panelbrädorna där kaklet börjar på WC. För övrigt är jag helt normal...

2 kommentarer:

  1. Skönt att det finns någon annan som är beroende av klockor, det har jag alltid varit fastän jag numera inte jobbar. På natten måste jag kolla klockan varje gång jag vaknar, av samma orsak som du. Vi är visst lite konstiga!

    SvaraRadera
  2. Hittade din blogg via div.omvägar.
    Känner igen mej i det där med att ha klockor lite här o'där.Visserligen så har jag ingen klocka i badrummet,kanske beroende på att jag är pensionär som inte behöver passa tide längre men annars så kan jag se vad klockan är slagen var jag än befinner mej i mitt hem.Mina barn har inte klocka tex på väggen(det frustrerar mej en del)dom säger...den har vi på mobilen, men då måste man ju ha mobilen med sej hela tiden.....

    SvaraRadera